en bild
Kategorier för sidan Hälsovård
Taggar för sidan IBS

IBS – en känslig tarm

Det är fler än du kanske tror som lider av IBS. En svullen mage som gör ont, diarré och gasbesvär är alla tecken på IBS. Men med rätt kost och receptfria läkemedel går besvären att minska.

  • Text Amanda Hjelm
  • Foto Shutterstock

Förkortningen IBS står för Irritable Bowel Syndrome, som på svenska kan översättas till överkänslig tarm. Det är en sjukdom som drabbar många svenskar och flertalet är idag inte medvetna om att de är drabbade.

– Man räknar med att 12 procent av världens befolkning har IBS. Av dessa är det bara 40 procent som söker hjälp för problemen. Många accepterar bara att sin mage är lite extra knepig och lär sig leva med det utan en diagnos. Det är inte farligt att ha IBS, men det kan vara besvärligt att ha, säger Perjohan Lindfors mag- och tarmexpert och specialist i gastroenterologi.

Vad händer i kroppen?
Det är idag inte fastställt vad IBS beror på. Varje gång du äter något går det som du stoppat i dig genom mag-tarmkanalen där tarmen börjar arbetar för att bryta ner och föra vidare maten. Detta arbete styrs av nerver och hormoner i tarmen och om du lider av IBS är det just dessa nerver som är extra känsliga.

– Patienten fokuserar ofta på sin svullna mage och tror att anledningen till att den är svullen beror på extra gaser i magen. Men tittar man på forskning är det inte det stora problemet, istället handlar det om hur mag- och tarmkanalen tar hand om maten. Den normala reaktionen i magen när den fylls med mat är att diafragmamuskeln drar ihop sig och gör plats i bukhålan för att fylla magsäcken. Har man IBS så blir det en felaktig reflex. Diafragmamuskeln drar sig istället nedåt, vilket gör att det blir det mindre plats i bukhålan. Bukmuskeln slappnar då av för att maten ska få plats, det är det som gör att man känner och ser svullen ut, förklarar Perjohan Lindfors.

Symptom på IBS
Magont är inte ovanligt hos en person som lider av IBS. Om du ofta får ont i magen efter maten kan det bero på att du lider av IBS. Det kan vara magknip precis under revbensbågarna eller så får du en mindre och kvarvarande värk i hela mag-tarmkanalen. Detta är vanligt att få precis efter att du ätit.

Orolig mage kan vara ett annat tecken på att du lider av IBS. Du kanske upplever att din avföring är väldigt varierande mellan hård och mjuk. Du kan uppleva att det i början av toalettbesöket kommer en hård klump, följt av diarré. Ibland kan du uppleva att du behöver gå på toaletten igen väldigt snabbt inpå ditt tidigare besök. Att få diarré så att du upplever att du behöver skynda till toaletten är inte heller ovanligt. Om tarmen gör sitt jobb långsammare än normalt samlar den upp förmycket vätska vilket gör att du får förstoppning. Om tarmen jobbar snabbare än normalt får du diarré.

Ont av gaser är inte heller ovanligt om du lider av IBS. Personer med IBS kan uppleva att de har så mycket gaser i magen att de får mycket ont samt att de behöver prutta ofta. Magen kan kännas så svullen att en knapp behöver knäppas upp på byxorna. Viss mat som exempelvis fiberrik mat, kål, bönor och lök kan bidra till gas problemen. Vanligtvis går gaserna över efter några timmar.

Skriv ner vad du äter
Om du tror att du lider av IBS är det bra att börja skriva ner vad du äter i en dagbok. Här antecknar du vad du ätit och druckit och hur dina symtom påverkas beroende på kosten. Om du själv kan se något samband är den en bra idé att utesluta det som gör din mage orolig ur din kost. Här finns inga exakta svar då allas magar fungerar olika. Du får testa dig fram för att ta reda på vad du kan äta och mår bra av. Fundera även över om specifika situationer påverkar din mage och anteckna det. Kanske mår du sämre om du stressad eller varit pressad under dagen?

Håll koll på maten
Ofta är det fet mat och mat som innehåller starka kryddor som är boven. Kaffe och alkohol påverkar också din mage och göra att den känns orolig. Mat som innehåller mycket fiber är bra om du känner dig förstoppad men gör inget för att minska ditt magont. Överdrivet mycket fiberrik mat kan göra att du får mer problem. Här får du testa hur mycket fibrer som din mage klarar av.  En tumregel är att dra ner på den mat som får dig att må dåligt och minska intaget av kaffe och alkohol för att se om det blir bättre. Många upplever att de mår bättre av att äta en mindre mängd mat inom ett kortare tidsintervall. Se bara till att dina matintag sker regelbundet vid samma tid på dygnet hela tiden.

– De flesta som har IBS känner sig ofta okej på morgonen. Det är sedan när man äter frukost och lunch som besvären tilltar. Mat gör att man aktiverar mag- och tarmkanalen. Det ger upphov till svullnad, förklarar Perjohan Lindfors.

Besök läkaren
Om du tror att du har IBS är det bra att besöka en läkare som kan ställa en diagnos. Det som kommer hända vid ett läkarbesök är att läkaren försöker reda ut var i magen du har ont, när du har ont, vilka problem du har med magen (diarréer och förstoppningar) och om du har några gasproblem. Du kommer också få lämna blodprov och avföringsprov.

– Om du har problem och vill ha hjälp med dem ska du söka dig till en distriktsläkare, de har koll och är duktiga. För att du ska få diagnosen IBS ska du uppfylla vissa välstuderade kriterier. Det handlar om hur din mage beter sig och hur du mår i specifika situationer, säger Perjohan Lindfors.

Blocks

Så lindrar du IBS-besvären

IBS går inte att bota, men du kan försöka lindra symptomen. Här ger Perjohan Lindfors tips som bygger på välstuderade tillvägagångssätt: – Tänk på hur och vad du äter. Det är en god idé att äta ofta och då mindre portioner. När du äter försök att göra det långsamt och tugga maten ordentligt. Då kickar du igång systemet långsammare vilket kan ha en positiv effekt på mag- och tarmkanalen. Den som äter fort och inte tuggar ordentligt tenderar att svälja mer luft vilket gör att det hamnar mer luft i tarmen. – Tänk på vad du äter. Det kan även vara en bra idé att minska intaget av: - Råa grönsaker, som kål, lök, paprika eller bönor. - Syra-bildande frukter, som apelsiner eller äpplen. - Kolsyrade drycker, som läsk eller bubbelvatten. Det är viktigt att diskutera med en dietist innan man gör stora förändringar i sin kost. Det är ganska lätt att utesluta dessa livsmedel under ett par veckor, men det är viktigt att komma ihåg att tanken är att man ska börja äta dem igen. Då får man testa hur mycket man själv klarar av.

– Försök att stressa mindre. Stress är ingen orsak till IBS men stress fungerar som en volymkontroll på symtomen. Man kan kanske inte ändra så mycket men det är bra att veta om det om man vet om att man är extra stressad under en vecka. Lära sig att varva ner. Tänk igenom dina vanor för att ta reda på om det är vissa specifika tillfällen på dagen som din mage blir svullen. En lugn och rofylld vardag är den bästa lösningen. – Drick mindre alkohol. En sur mage mår inte bra av alkohol och det är därför bra att dra ner eller sluta helt med alkoholhaltiga drycker under när du har besvär med magen. Här är det en fråga om kalkylerat tänkande. Ställ dig frågan om ett glas vin till maten idag är värt lite extra magproblem dagen efter. – Sov gott. Har man en känslig tarm är stabilitet något som är viktigt. Försök skaffa dig en bra dygnsrytm där du sover ordentligt. Sömnen spelar mindre roll för den som inte har symtom av en stress. Sover man dåligt och har sömnproblem kan det påverka kroppen som blir stressad för att den inte får sova ordentligt.